5/21/2010

PERKONGSIAN: KUASA PERANCANGAN


Saat kini, terlalu banyak ‘assignment’ (padahal 3 je pun) dan kuliyyah yang padat. Dan teman-teman kuliyyah juga tak henti-henti bertanya dengan pertanyaan yang ‘bisa’:


“Kau dah stat buat assignment ke?”


..atau..


“Kau buat assignment tu macam mana ek? Kau mesti da mula buat kan?”


Agak stress sebenarnya bila ditanya begitu. Tapi satu peringatan juga..KENA MULA BUAT DAH lambakan-lambakan asssingment tu. Tapi:


Macam mana nak mula?


Daripada mana nk mula?


..dan Bunga tertanya diri sendiri..kenapa tidak bermula dengan perancangan??


=MERANCANG..MACAM MERANCANG KEHAMILAN JUGA!=


Bagi pasangan suami isteri yang sedang belajar (ni contoh je ye), pastinya mereka akan cuba merancang sebaiknya. Supaya mereka dapat penuhi sebaiknya hak anak yang bakal lahir nanti..dan kehidupan mereka nanti lebih berjalan lancar.


..atau dengan erti kata lain, supaya hasil kehidupan selepas itu lebih efektif dan berjalan dengan lebih cantik!


Begitulah kehidupan. Setiap segi memerlukan perancangan. Tidak boleh tidak..kerana masa yang ada perlu dimanfaatkan sebaiknya untuk menghasilkan kesan yang terbaik!


=MERANCANG UNTUK ELAK RUGI!=


“Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian”

[Surah Al-‘Asr: 1-2]


Nampak tak? Allah dah ‘warning’ manusia ni, kalau tak guna masa sehabis baik..kita akan jadi manusia yang rugi! Rugi yang amat! Kerana manusia ini seringkali memenuhi masa mereka dengan deretan perbuatan sia-sia..[terkaku seketika..]..kalau nak di’list’kan..terlalu banyak...ambil sahaja Facebook sebagai contoh. Berapa ramai yang rasa keimanan mereka pada Allah tertingkat saat melayari FB tu? Dan berapa ramai pula yang kerugian masa akibat terlalu leka mem’browse’ rakan-rakan sampai melewatkan solat dan mengabaikan pelajaran??


Teringat kata teman Bunga..


“Kalau rasa dengan buat sesuatu perkara tu boleh meningkat keimanan pada Allah, buatlah..takde sapa halang!”


..dan kalau rasa apa yang kita buat itu tak ada manfaat, sila hentikan!


Sebab itu, Bunga senang untuk katakan, MERANCANG KEHIDUPAN itu amat penting perlu, kerana tanpa perancangan, kita bakal membazirkan hayat kita dengan perkara sia-sia, kita hanya mengundang kesusahan dan kecelakaan pada masa depan kita!


Kalau kita kehilangan ibu bapa, kita mungkin boleh ada ibu bapa angkat. Pada wanita yang kehilangan anak, mereka masih boleh memperoleh anak lain. Tapi konsep ‘penggantian’ ini tidak berlaku pada MASA! Kalau kita hilang 20 Mei 2010 ini, TAKKAN pernah ada lagi 20 Mei 2010 ini! Kalian tak rasa kerugiankah??


Lebih malang lagi buat manusia-manusia yang tiada aturan dan perancangan kehidupan ni, masa terbazir tadi tu seringkali disesalkan..dan bila sampai masa ajal datang ‘menziarahi’, mereka diambang klimaks kerugian!


=MERANCANG UNTUK JADI HEBAT!=


Kalau kita selak-selak kisah para sahabat, kehebatan mereka terbina sebagai natijah perancangn hebat dakwah Rasulullah.


Ingat lagi bagaimana Rasullullah menyampaikan da’wah secara sulit di rumah Arqam bin Abu Arqam? Ada ke Baginda terus sampaikan secara terang-terang? Tidak bukan? Kalian rasa, kalau Baginda sampaikan terus secara terang-terangan, adakah penduduk Mekah akan terima suatu ajaran yang berlainan dengan amalan nenek moyang mereka macam tu sahaja? Pasti tidak!


Kalian nampak tak..bagaimana hebat perancangan da’wah Rasullulah sehingga lahirnya peribadi-peribadi hebat seperti Abu Bakar As-Siddiq, Umar Al-Khattab, Uthman Affan, Ali Karamallahu Wajhah, Mush’ab Umair dan deretan para sahabat yang lain!


Lihat juga pada kisah penaklukan Constantinopal. Bagaimana telus dan jitunya perancangan strategi perang oleh Muhammad Al-Fateh..dikajinya setiap inci kekuatan pihak musuh dan hasilnya, telah lahir strategi dan idea-idea hebat sehingga tembok musuh setebal 6meter mampu diatasi dengan penciptaan meriam, kapal-kapal besar mampu dipindahkan melaui bukit bukau dan pembinaan kubu yang hebat!


Kalian nampak tak?


Lihat juga para ilmuan dan cendiakawan Islam seperti Ibnu Sina, Al-Khawarizmi, Al-Farabi dan ratusan yang lain. Apa rahsia kehebatan mereka? Bagaimana Ibnu Sina mampu kuasai pelbagai bidang ilmu dan menghafaz Quran dalam masa yang sama, sedangkan masa yang beliau ada juga 24 jam sehari, sama seperti kita?


Kamu ingat, kehebatan itu terbina secara sendirikah? Tidak!!


Apa kata kuncinya? Itulah kuasa PERANCANGAN!


[PERANCANGAN tu KUNCI KEJAYAAN!!]



Golongan-golongan hebat ini merancang kehidupan mereka sehabis baik. Mereka mampu menjadi cemerlang dalam urusan dunia dan akhirat mereka! Mereka men’system’kan kehidupan mereka mengikut acuan yang Allah mahu..cantik dan tersusun!


Dalam erti kata lain, PERANCANGAN yang HEBAT, HASILNYA juga HEBAT!!


=NAK KELUAR DARIPADA JAHILIYYAH, JUGA PERLU DIRANCANG!=


Terkenang pada kata-kata Saidina Ali:


“Islam yang TIDAK dirancang takkan dapat mengatasi jahiliyyah yang DIRANCANG!”


Hah..nampak tak impak perancangan ni??


Hatta untuk keluar dan mengatasi jahiliyyah dalam diri dan masyarakat juga perlu dirancang dan berstrategi, barulah dapat mencapai objektif.


Sedangkan musuh Islam tu, tak pernah penat menyusun strategi untuk lemahkan umat Islam..sikit demi sikit perancangan mereka nampaknya berjaya..mm..bila direnungkan, satu kesedihan sebenarnya..ummah semakin lemah..Bunga tak cakap pada orang lain, Bunga lebih senang tunding jari pada diri sendiri..sebab Bunga juga salah satu daripada ummah itu..dan oleh sebab itulah, Bunga yakin perancangan dalam ‘memerangi’ musuh Islam ni perlukan perancangan teliti!


Analogi nya seperti ini..nak berperang dengan musuh, kita perlu ada strategi di benteng pertahanan, perlu tahu bentuk-bentuk serangan yan boleh dilakukan, perlu kaji berape ramai tentera musuh dan sebagainya. Barulah boleh berjaya tewaskan musuh! Bukan ke macam tu sepatutnya??


Hah..ber’perang’ dengan jahiliyyah itu juga begitu! Perancang teliti perlu ada! Perlu tahu jahiliyyah itu apa, perbuatan apa yang dikategori sebagai perbuatan jahiliyah, apa perlu dilakukan untuk mengatasi jahiliyyah dalam diri dan kemudiannya masayarakat, dan sebagainya!


Dan sekali lagi, PERANCANGAN menjadi kata kunci! Merancang menjadi muslim yang hebat, ianya perlu ada perancangan!


Nah..kamu nampak sekarang betapa hebatnya kuasa perancangan??


=JADI..MULAKANLAH PERANCANGAN ANDA=



[Nak bina rumah, kena ada plan rumah!Bukan boleh main tepek-tepek simen camtu je!]



Ada yang bertanya, bagaimana mahu merancang kehidupan harian..Bunga sendiri sering tanya pada diri, cara apakah yang terbaik sekali untuk memulakan perancangan rutin Bunga?


-JADUAL-


Ada yang bersuara..


“Ala..apa barang jadual-jadual ni. Macam sekolah rendah je!”


Hah..kalian pernah terfikir tak, apa sebab cikgu-cikgu suruh buat jadual waktu, buat jadual tugasan?? Sebab nak kita melihatnya sebagai satu bentuk aturan yang sistematik [walaupun ada di antaranya yang tak berapa menjadi..sekurang-kurang percubaan sudah dilakukan].


Bumi dan bulan mengelilingi matahari..perubahan 4 musim di negara-negara Eropah..itu semua ada ‘jadual’nya...ada aturannya. Bukannya sekejap England musim panas, tiba-tiba musim sejuk..kalaulah ianya tidak mengikut ‘jadual’ yang dah ditetapkan, kalian tahu apa akan jadi?? KEBINASAAN! KEROSAKAN!


Begitu juga kehidupan manusia yang tidak punya perancangan. Yang main merodong je dalam buat segala benda. Hasilnya, semua huru-hara!


Eh..kamu jangan salah faham pula. Tidak semestinya jadual itu perlu dilahirkan dalam bentuk tulisan. Ada perancangan yang pada pendapat Bunga, boleh dirancang tanpa perlu ditulis. Merancang dalam hati dan fikiran misalnya..


‘InsyaAllah, akhir tahun ni kena abiskan bacaan Quran’


Atau


‘Cuti summer ni, nak jejak kaki ke Mesir la pula. Nak tengok kesan tinggalan sejarah di bumi anbiya’


Pada Bunga, itu juga punya elemen-elemen perancangan. Cuma lagi hebat hasilnya kalau perancangan itu dilakukan dengan lebih rapi, supaya hasilnya lebih berganda kualitinya!


=MARYAM FATIN..SOULMATE@PERANCANG YANG MENGKAGUMKAN=


Teman Bunga yang sorang ni, Bunga kagumi dia. Bunga selalu tengok Maryam ni sebagai seorang perancang yang hebat! Bunga lagi, semasa jaulah kami ke Andalucia, Maryam merancang setiap perjalanan kami..daripada destinasi, tempat penginapan, pengangkutan..semuanya dia buat ‘research’! Sampai je kat Andalucia tu, perjalanan kami di bumi asing tu terasa mudah [dan pastinya kemudahan itu atas keizinan Allah]. Begitu juga masa pergi Turki, setiap inci dikaji..untuk merancang perjalanan kami supaya lebih lancar. Bunga ingat lagi bila Maryam minta Bunga tolong buat jadual ramalan cuaca sepanjang jaulah kami ke sana. Bunga tertanya-tanya..


“Perlu ke ramalan cuaca ni. Nak buat apa plak nak tahu pasal cuaca semua ni?”


Dan Bunga peroleh jawapannya bila sampai sana..bila tahu hari itu hujan, jadi kami pergi melawat tempat-tempat yang dekat dengan penginapan kami..bila cuaca cerah dan panas, kami berjalan jauh sikit. Barulah Bunga nampak keperluan jadual ramalan cuaca tu!


Begitu juga dalam buat ‘assignment’. Teman jiwa Bunga ni memang merancang apa dia nk buat..dan Bunga sangat-sangat kagum! Sebab Bunga nak menjadualkan ‘study’ Bunga pun kadang-kadang Bunga malas! Tapi bila ter’tengok’ jadual perancangan dia dia ‘wallpaper’ laptopnya, Bunga jadi cemburu yang amat, jadi Bunga pun cepat-cepat buat jadual. Sebab Bunga pun nak jadi sistematik macam dia juga..dan kalau boleh mahu lebih baik daripada dia :-)


=BERUNTUNG MENJADI PERANCANG NI=


“Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian”

[Surah Al-‘Asr: 1-2]


Tapi bagaimana mahu menjadi manusia yang beruntung?


“Kecuali, mereka yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan kepada kebenaran, dan berpesan-pesan pula kepada kesabaran”

[Surah Al-‘Asr: 3]


Nah..untuk menjadi manusia yang beruntung, perlu untuk kita memastikan setiap amalan kita itu amalan soleh! Amalan yang mana Allah ambil kira dan hitung sebagai amalan kebaikan di Hari Perhitungan nanti! Dengan itu, perancangan kehidupan sangat-sangat perlu untuk memastikan kita memaksimumkan penggunaan masa kita dengan amalan soleh dan BUKAN dengan perkara-perkara lagho!


Dan itu definisi MANUSIA BERUNTUNG. Ya..beruntung bilamana kehidupannya terisi dengan perkara-perkara yang soleh dan diredhoi Allah..bukankah itu sasaran mu’min hebat?


=DIA..PERANCANG TERHEBAT!=


Kita memang perlu merancang.. tetapi perancangan Allah itu yang terbaik. Itu sudah pasti..bak kata teman-teman Bunga..


Kita merancang tetapi kita TIDAK BERIMAN dengan perancangan


Maknanya, sebarang apa ketentuan Allah, sama ada menepati seperti mana yang kita rancang atau sebaliknya, kita kena redha. Itulah pembumian KEIMANAN dengan QADA’ dan QADAR.


Jika ada yang sudah lama melakukan perancangan dalam kehidupan mereka tapi masih belum berjaya, kalian sebenarnya sudah berjaya..ya,kalian sudah berjaya dalam menstruktur kehidupan kalian. Apa yang perlu dilakukan adalah sentiasa mempertingkatkan kualiti perancangan. Dan pastinya, matlamat perancangan mestilah jelas dan membawa kita kepada Allah..insyaAllah kelak kejayaan pasti milik kita..walaupun bentuk kejayaan yang kita peroleh itu nanti berbeza daripada jangkaan kita.


=KONKLUSI..MULA BERGERAK!=


Kita perlu merancang..merancang dalam sekcil-kecil perkara dan sebesar-besar isu.


Apatah lagi merancang untuk hidup dalam deen Islam ini. Teringat pula pada perkongsian Kak Zu (kakak kecintaan Bunga)..


“Deen Islam tak wujud secara kebetulan. Ia perlu melalui proses yang berstrategi dan terancang! Kenapa perlu dirancang? Kerana jahiliyyah yang dirancang hanya dapat dihapuskan dengan proses tarbiyah yang terancang!”


Jadi..tunggu apa lagi..MARI MERANCANG MENJADI HEBAT!


p/s: Nak bina baitulMuslim pun, kena merancang secara hebat juga![haha..off-task dah ni..ish3..]


6 comments:

alhuda said...

thumbs up kak hana!!!!!

selamat membuat assignments~~

dan utk diri sendiri, slmt merancang utk exam yg lg dua hari!!huhu...doakan huda ye~~

satu pesanan....rancang2 juga....tapi jgn procrastinate!!! nanti perancangan hanya jadi perancangan...

wsalam.

(^^)

kingspreacher said...

Salam cik bunga!

Subhanallah kena belajar jadi perancang ini..

Jazakillah khairan bunga di atas pencerahan ini..

Tersentuh bila bunga kata nak hidup di atas jalan Deen ini kena ada perancangan...

Teruskan menulis...

InsyaAllah

(gagal menjadi perancang selama ini...adakah terlalu lambat untuk mengatur langkah kembali?)

Seri Bunga said...

huda syg
-betul tu...jgn procrastinate..kang perancangan jd debu!huhu..
-selamat mduduki exm [wlupun lg dua hari,but stil exm kan..ngee]

p/s:mnulis sbg peringatan dri sndri sbnrnye..slalu sgt off task ni..huhu



kingspreacher yg dirndui
-ape situasi pun,perancangan perlu ade..br la ley act out the plan.jika berjaya,alhmdlah..jika tak,kne cube lg

-berjalan atas Deen Allah dgn perancangan terbaik, Bunga amat yakin hasilnya psti mantap dan hebat..insyaAllah..[mndapat semangat setelah tgk perancangn khidupan para shbt!kagum yang amat!]

p/s:shbt tersyg,takde istilah TERLAMBAT selagi punya qudrat n nyawa :-) trus dan terus bergerak on our own pace..iAllah

kingspreacher said...

Jazakillah khairan bunga..

InsyaAllah...

Tidak terlambat...untuk mengatur langkah...selagi tidak dipanggil bertemuNya

p/s ketika menaip komen ini...verification word nya adalah 'solat'....

MasyaAllah adakah ini teguran dpda Allah? T_T

-Mohonlah pertolongan Allah dengan sabar dan solat~

Maaf lari tajuk....

missmasyhinorddin said...

hhuhuuhuhuhu... jazakillah ana for sharing. contoh merancang kehamilan yg tak tahan tuh. hikhik. tapi mmg betol pon! cik bunga kena cepat2 kawen dah nampak gaye nis. hikhikhik~

Seri Bunga said...

~kingspreacher~

~subhanallah, wktu kamu tnjuk kt bunga tu,bunga pun sgt2 terkejut!Allah mengeru pelbagai cara,tanda peringatan dan kasih pd kita. alhmdlah..

p/s:kings,bunga rndu senyum n kata2 lembut kamu..bunga rndu nasihat2 kamu..bunga teringat2 kesabaran kamu..teringat segala bnde psl kamu..


~masyi~
waiyyakie :-)
hah..yg tu,sesuai sgt la utk masyi!hihi..psan kat abe shahir dey..jange lupa!haha..[opss..kne gelak sopan pasni..hihi]