7/14/2010

PERKONGSIAN: BILA SEBUT PASAL SABAR..



Ada saatnya, kita merasa seolah-olah dunia menghimpit..kita rasa tersepit..ada juga saat,kita merasakan seolah-olah ujian bertali arus..terlalu banyak masalah..bertimpa-timpa barangkali..

“Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat..”

[Al-Baqarah:45]



‘Highlight’ Bunga kali ini..SABAR.


Sabar dalam kesusahan..juga sabar dalam kesenangan



=DI SEBALIK SABAR ITU..=


Ibnu Qayyim melihat SABAR itu sebagai berHENTI daripada berputus asa dan cemas, mengHENTIkan lidah daripada keluh kesah dan mengHENTIkan segala tindakan sia-sia di saat tertekan atau bersedih.


Kata kuncinya.. HENTI. Ya..simpulan ringkas, sabar itu mengHENTIkan!


Amr ibn Uthman al-Makki pula memandang sabar itu sebagai usaha mendekatkan diri pada Allah dan menerima segala ujianNya tanpa sebarang keluhan atau kesedihan..seperti mutiara kata Saidina Ali..


“Kesabaran itu bermakna memohon pertolongan Allah”




=DI MANA PERLUNYA SABAR ITU?=


Tiga ‘area’ yang memerlukan sabar..


1) Sabar dalam mentaati Allah


Pada Bunga..inilah bahagian yang paling menguji kesabaran. Mentaati Allah..maksudnya kita melakukan segala apa yang Allah mahu kita lakukan secara konsisten atau istiqomah, ikhlas dalam berubudiyyah padaNya, dan melakukan segala itu berdasarkan ilmu yang sohih.


Tanpa istiqomah, ubudiyyah kita itu TIADA MAKNA!


Hatta istiqomah sekalipun, kadang-kadang keikhlasan kita goyah..adakah apa yang kita lakukan ini semata-mata kerana arahan atau benar-benar kerana Allah dan dalam rangka mentaatiNya? Dan adakah ibadah yang kita lakukan itu parallel@selari dengan Sunnah Rasullah?


Pada Bunga, inilah yang perlu kita persoalkan pada diri..dan perlu SABAR dalam rangka memastikan ibadah yang kita lakukan itu punya nilai disisi Allah dan ianya tidak sia-sia!


‘Dan orang-orang beriman dan mengerjakan kebajikan,sungguh mereka akan Kami tempatkan pada tempat-tempat yang tinggi (di dalam syurga), yang mengalir di bawahnya sungai-sungai,mereka kekal di dalamnya. Itulah sebaik-baik orang yang berbuat kebajikan. Iaitu orang-orang yang bersabar dan bertawakal kepada Tuhannya.

[Al-Ankaboot:58-59]


Lihat..Allah janji syurga! Pada siapa?pada orang-oarang beriman yang punya sabar dalam jiwa mereka..dan kita? Tak mahu menggapai syurga Allah itukah??


2) Sabar dalam menjauhi ma’siat


Mm..satu bahagian yang acapkali dilalui bukan sahaja yang muda malah yang berusia juga. Ma’siat! Ya..ma’siat sana sini..yang mana nafsu amat menyukainya,dan syaitan beria meraikannya!


Bersabar dalam menahan gelojak nafsu bukanlah sesuatu yang boleh dicapai dengan mudah. Ketakutan pada hukuman Allah pada pembuat-pembuat dosa dan perasaan malu pada Allah kerana menyalahguna ni’mat pemberiannya adalah kunci dalam proses pembinaan sabar ini!


Namun, ibarat kata Ibnu Qayyim,

“Mereka yang menjauhi ma’siat kerana malu dengan Allah adalah jauh lebih baik daripada mereka yang menjauhi ma’siat kerana takut pada hukuman Allah


Kenapa?? Kerana mereka yang malu pada Allah ini meletak Allah dalam hati,dalam pemikiran dan setiasa meletakkan Allah sebagai yang teratas. Mereka sentiasa mahu memastikan Allah redho dengan mereka, dan perasaan malu itu yang menjadikan mereka begitu.


Dan kita pula..ada rasa malukah?


3) Sabar dalam ujian


Sehebat mana pun ujian, Allah menjanjikan kemudahan untuknya..


“Maka sesungguhnya bersama kesulitan itu, pasti ada kemudahan. Sesunggunya bersama kesulitan itu ada kemudahan”

[Asy-Syarh:5-6]


Fitrah si mu’min..yakin pada janji Allah secara padu,tanpa goyah dan ragu.


Mereka berusaha membina rasa sabar tatkala diuji kesusahan. Mereka bergerak usaha untuk keluar daripada kesusahan itu dengan jalan-jalan yang Allah mahu.


Dan bila diuji dengan ujian kesenangan, mereka bersabar menahan diri daripada dikuasai nafsu.


Bagaimana caranya? Dengan mengingati,menghargai dan mensyukuri segala ni’mat yang Allah dah beri pada kita!


Teringat pada kata-kata lembut Kak Zu (kakak yang sangat-sangat Bunga sayang):


“Ujian tu terlalu kecil kalau nak dibandingkan dengan segala ni’mat yang Allah dah beri selama ni. Takkan hanya kerana ujian kecil itu, kita lupa pada pemberian Allah yang banyak tu?”


Memang..pasti akan ada yang bersuara..

“Cakap memang ar mudah. Tapi nak buat, susah!!”


Hah..pernah ke Bunga kata..

NAK SABAR NI,MUDAH JE. SEBUT JE SABAR 40 KALI, MESTI BOLEH SABAR PUNYA AR!”


?? Tak pernah kan?


Semua itu perlu dibina. Dan masanya bergantung pada diri dan usaha seseorang. Dan pastinya, atas keizinan Allah juga.



Jom..kita tengok seerah manusia yang punya tahap sabar yang tinggi!


=SEERAH MEREKA-MEREKA YANG SABAR INI=


*Nabi Muhammad S.A.W*


Sejak awal kerasulan Baginda, pelbagai tohmahan, caci maki, kekasaran diterima Baginda. Lebih daripada itu, saudaranya sendiri, yakni Abu Jahal dan Abu Lahab adalah antara mereka-mereka yang tak henti-henti menyakiti Rasulullah. Dan kesabaran Baginda menjadi kunci kekuatan Baginda. Kerana keyakinan, keimanan Baginda tak pernah goyah pada Allah hatta seinci pun!


Refleksi diri: Agak-agak kalian, kalian mampu bersabar kah andai kata seorang kanak-kanak kecil berusia 5 tahun datang dekat dan tiba-tiba cucuk jari anda dengan pensel? Atau terhambur kata-kata amarah dari bibir kalian?


*Nabi Ayyub A.S.*


Masih ingatkah kalian akan kisah Nabi Ayyub? Seorang lelaki yang kaya raya..banyak kambing, biri-biri, tanah, dan ramai orang suruhan..punya anak-anak dan isteri. Namun segalanya hilang setelah Nabi Ayyub ditimpa penyakit..sehingga yang tinggal sihat hanyalah lidah dan hatinya. Lidah dan hati yang tak henti-henti mengingati Rabb yang berkuasa..Allah SWT!


Teringat Bunga pada sabda Rasulullah:

“...seseorang itu diuji mengikut keteguhannya pada agamanya (Islam). Semakin kuat pegangannya pada agamanya itu, semakin kuat dia diuji”

[At-Tirmidhi dan Ibnu Majah]


Kesabaran yang teruji..namun itulah ruang peningkatan tahap keimanan!


Refleksi diri: Teringat pada kisah teman kepada teman Bunga..yang mana ni’mat sebelah penglihatannya Allah ambil semula..dia begitu sabar, malah mampu tersenyum dan tenang dalam biacaranya. Katanya, ini ujian kecil Allah padanya. Subhanallah..sabarnya mengkagumkan Bunga..dan Bunga malu dengan diri sendiri, sakit yang sedikit pun kadang-kadang menitik air mata..mm..



=IBU..LIHATLAH SABAR YANG MEREKA ADA=


Jujur Bunga katakan..ibu/ummi/mak itulah contoh manusia sabar yang paling dekat dengan kita. Mak Bunga sendiri..seorang surirumah sepenuh masa. Insan tua yang begitu Bunga cinta inilah yang Bunga selalu pandang sebagai manusia yang sangat-sangat sabar...kalian tahu kenapa? Meh Bunga nak cerita..dan Bunga yakin, hampir semua ibu juga sabar seperti mak Bunga ini.


Rutin mak setiap hari..bangun sejurus masuk waktu solat Subuh..menyiapkan sarapan anak-anak dan ayah..mengemop lantai rumah..siram pokok bunga..sapu sampah keliling rumah. Mak juga ambil upah jaga anak-anak jiran..yang masih kecil,perlu dimandi dan disuap makan. Lepas tu kena memasak, tak boleh nak lengah-lengah sebab nanti ayah, adik-adik dan anak –anak jiran pulang,semua kelaparan nak makan..


..tapi kerja mak bukan setakat tu je. Kalau yang lain tidur dan berehat setelah makan, mak tak rehat lagi. Kadang-kadang mak jahit baju. Adakala, mak letih sangat, hampir terlena bila duduk-duduk melayan anak-anak kecil jiran. Baru nak lena,si kecil nak terbuang air pula..terus mak tak jadi tidur. Kesian mak..


Menjelang petang, mak buat minum petang..lepas tu mak kemaskan kebun di depan rumah. Bila malam, mak panaskan lauk pauk, mak siapkan hidangan untuk ayah, kemudian lipat baju..dan bila selesai segalanya, baru mak berehat sambil menonton TV..tapi badan mak sangat-sangat letih..mak terlena...


...itulah rutin mak Bunga..seorang mak yang dah tua tapi dikuatkan dirinya seolah-olah masih muda..


...mak memang sangat sabar. Setiap hari buat rutin sama. Kalau kalian, kalian rasa macam mana?


..dulu Bunga tak faham, kenapa mak selalu berleter bila kami adik beradik malas nak tolong mak lipat baju ke, tolong potong sayur ke..


..tapi sekarang Bunga faham..mak kepenatan. Mak tak harap pertolongan anak-anak, mak cuma harap anak-anak mak faham kepenatan mak..dan menghargai pengorbanan mak..


Teringat Bunga pada kata-kata Saidina Umar Al-Khattab terkait isterinya..


“..isteriku yang menyiapkan makananku, pakaianku, mendidik anak-anak, mengerjakan segala tugas yang sebenarnya bukan diperintahkan oleh Allah baginya. Kenapa aku tidak mampu, kalau hanya mendengar leteran isteriku?”


..melihat mak, Bunga jadi sayu..Bunga jadi kagum..betapa sabar dan mulianya jiwa seorang mak. Sabar dalam buat rutin yang sama setiap hari..


..suami kalau bercuti, memang bercuti sungguh..tapi mak tak cuti..malah bertambah lagi kerja kerana mahu melayan keperluan suami..


..anak-anak kalau cuti sekolah, memang bercuti sungguh juga. Tapi mak tak cuti..malah kerja berganda..maklumlah,anak-anak nak makan itu ini..kena disiapkan..


..kasihnya mak pada suami dan anak-anak..


..sabarnya mak melayan kerenah kami..


..mak..mak..mak..manusia sabar yang paling dekat dengan Bunga..



=KONKLUSI=


“..dan orang yang sabar dalam kemelaratan, penderitaan, dan pada masa peperangan. Mereka itulah orang-orang yang benar, dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa”

[Al-Baqarah:177]


Ketaqwaan perlu dibina. Dan menjadi manusia bertaqwa itu memerlukan kita mendidik sabar dalam jiwa kita!


Bunga teringat pada bicara Ibn al-Jawzi..


‘Sesuatu membuatkan aku berdepan kesedihan dan tekanan yang hebat..dan aku sedar, hanya taqwa yang mampu membawa kepada segala kebaikan dan kesenangan..dan kesusahan yang terjadi akibat dosa-dosa hanya boleh diatasi dengan taubat dan permohonan ampun kepada Allah..’


Dua kata kunci..TAQWA dan TAUBAT..yang mana dua kata kunci ni jelas nyata saling terkait.


Manusia bertaqwa (muttaqin) sentiasa merasa dirinya berdosa..dan sentiasa bertaubat memohon ampun daripada Allah..bukan hanya sekali dua atau ikut musim, seperti musim Piala Dunia ni. Ianya proses berterusan..dan SABAR dalam rangka usaha mentaati Allah,itulah sesuatu yang amat memerlukan kita untuk bermujahadah!


Dan ingatlah, bilamana kita diuji..


“Dan sungguh, Kami akan benar-benar menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu; dan Kami akan uji perihal kamu”

[Muhammad:31]



Allah mahu kita bersabar..kerana kesabaran itu cirri-ciri orang yang berjaya.


Bukan sekadar berjaya di dunia..tapi juga di akhirat!


Bunga mahu itu..kalian juga pasti mahu kejayaan kan?


p/s: Mak..kaklang sangat rindu mak..

6 comments:

kY rULe said...

salam... alhamdulillah... terharu bce blog ni... tahniah..

Seri Bunga said...

wsalam..smoga dpt mnfaat drp pembacaan kmu :-)

Anonymous said...

pehh kak hana klu menulis.
bleh tulis buku satu hari nnti ni kak :)

p/s:x abes bace lg ni br sparuh.nk buat esaimen lak.hehe.

ain.

Seri Bunga said...

wahh..ain kalo puji,mmg gedebom2 ye.
iAllah,ade hajat nk mnulis buku..tp seakannya jauh lg perjalanan tu.skil pun tarak la dik

p/s:abis asgnmnt,bce lg separuh ye!

Anonymous said...

da abes bace da kak :)
subhanallah
nak dptkan cinta Allah bukan sng
wuwu
tp x mustahil
kene kuat
T_T

ain

kembarasufi said...

isbir fasobrun jamil..

salam ta'aruf..
nice post(^^,)