10/19/2010

PERKONGSIAN: 40 HARI YANG BERMAKNA

=SETELAH SEKIAN LAMA..=


..dan akhirnya kini Bunga kembali menulis untuk blog Bunga. Sepanjang tempoh masa ini, banyak yang Bunga belajar, banyak yang Bunga lalui, banyak perkara yang Bunga perhati..dan tempoh ini Bunga panggil ‘tempoh pertapaan’



=SUNGGUH BERMAKNA=


Dalam banyak-banyak perkara, percutian musim panas Bunga ke MALAYSIA adalah yang paling memberi makna pada Bunga. Dapat bertemu keluarga setelah sekian lama adalah sesuatu yang sanagt ni’mat. Alhamdulillah wa syukrillah..ni’mat pinjaman Allah yang sangat-sangat bernilai pada Bunga.



Sepanjang percutian selama 40 hari itu, banyak perkara yang Bunga sempat buat. Antaranya ialah:


-duduk ‘bertapa’ dengan senior-senior kecintaan di IPBA. Sempat ‘menimba’ ilmu dan tips serta mengisi jiwa Bunga dengan peringatan-peringatan penuh kasih sayang.


-bertemu Ruqayyah, gadis comel yang Bunga kenal di FB. Pertama kali bertemu, jatuh cinta dan kasih pada ruqayyah..berbuka puasa dengannya dan makan durian setelah sekian lama bersama-samanya!


-bertemu sahibah-sahibah baru..kak niza, kak nina, kak khairiah, kak nusaibah, kak azah (yg baru dapat baby!), kak husna, kak Fatimah, err..ada lagi sorang tapi terlupa plak namanya..yang ‘best’ skali, dapat berbuka puasa sama-sama, berbual-bual perlbagai perkara..alhamdulillah! [terima kasih sebab meraikan kepulangan Bunga ke Malaysia, datang beraya ke rumah..semoga Allah redho dengan ukhwah yang terbina!]


-bersua muka dengan kak maidah..kakak yang sangat ‘sweet’ dan sempoi! Sempat ‘shoping’ raya bersama dan berbual segala benda! Seronok!! [..dan juga, kami sempat berkongsi pelbagai ‘rahsia jiwa’..hihi]


-bertemu kawan-kawan sekolah rendah yang pelbagai ragam! Perubahan yg positif..dan Bunga semakin kasih pada mereka..


-menghadiri perkahwinan kakak kecintaan Bunga, kak nabilah dan zaujnya ustaz husni Mubarak. Kakak saya sangat cantik dan ceria wajahnya..dan Bunga tumpang gembira (dan juga cemburu..hihi..).


-Singgah ke rumah teman kesayangan Bunga, nadiah yang melangsungkan pernikahan. Walaupun tak sempat nak tengok akad nikahnya, tapi wajahnya yang jelas nampak berdebar pasti tersenyum lega bila selesai akad nikah (kan nad??hehe..)


-pergi beraya ke Johor. Pertama kali bersua dengan keluarga bakal kakak ipar..dan hidangan makanan yang mereka sediakan memang lazat! Terima kasih kak yuhana!


-pergi ke UMP Gambang untuk menghantar adik. Dan Allah izin, Bunga dan keluarga pergi beraya ke rumah jiran lama yang Bunga dah tak jumpa selama 14 tahun! Subhanallah!!sangat-sangat menggembirakan hati!


=..UJIAN PASTI ADA..=


Dalam kegembiraan itu, tercalit juga kedukaan...yang sampai hari ini masih terasa dan terkesan. Benarlah.. manusia merancang tetapi kita tidak beriman dengan perancangan..kerana sehebat-hebat Perancang adalah Allah..


Peristiwa yang berlaku memang diluar jangkaan. Bunga rasa tak perlulah Bunga ceritakan, mungkin juga nanti ada pihak yang terasa aib. Apapun, Bunga mohon doa kalian yang membaca..doakan Bunga semoga dipermudahkan dalam setiap urusan..


Sungguh, ujian itu menguatkan..ujian itu medan melipat gandakan kesabaran.


=SYUKRAN ALAIKUM=


Terima kasih pada kalian yang dah mencampak benih-benih kegembiraan pada Bunga..Terima kasih pada mak yang dah bersusah payah memenuhi segala hajat Bunga (terutama bab makanan..huhu..terharunya..) terima kasih pada ayah yang begitu sabar membawa Bunga ke sana ke mari..Terima kasih pada sahibah-sahibah yang ramah menghulur tangan untuk membina ukhwah..terima kasih pada kawan-kawan yang berkongsi pelbagai manfaat dengan Bunga..


Dan Bunga pasti akan merindui kalian..seperti saat ini..


p/s: tak sabar nak balik lagi! ya Allah, izinkanlah aku bertemu dengan mereka-mereka ini..tambahkanlah cinta-cinta antara kami agar cinta-cinta kami bersatu demi mencintaiMu..

2 comments:

kingspreacher said...

Bunga..gembira mendengar berita2 gembira :)
Syukur jika masa dapat dimafaatkan sebaiknya. Maaf sebab tidak berkesempatan berjumpa bunga ketika bunga berada di msia..

MOga Allah temukan kita nnti..inshaAllah..

~merindui bunga~

Seri Bunga said...

subhanallah walhamdulillah!
Allah izin, bnyk peristiwa indah berlaku spnjg percutian. smoga Allah mredhoi dan mmberkati percutian Bunga yg itu.. :-)

kings dear.. Bunga juga merindui kamu. kalo berkesempatan, berhajat mahu ke ipoh bersua kamu iAllah.

-uhibbuki fillah ya ukhti..-