10/19/2010

PERKONGSIAN: KAHWIN OH KAHWIN...






Artikel ni..dah lama dah Bunga tulis. Cuma atas sebab-sebab tertentu, Bunga sengaja tangguhkan hajat untuk ‘post’ ke blog...semoga beroleh manfaat!

PERINGATAN!! INI HANYA PENDAPAT BUNGA, JANGAN ADA PLAK YANG ‘TEMBAK’ BUNGA LEPAS BACA YE..


-------------------------------------------------------------------------------------


Satu hari, Bunga ditanya oleh seorang teman, lebih kurang macam ni soalannya:


“Apa pendapat awak tentang pasangan yang berlainan jemaah?”


Dan jawab Bunga ringkas:


“Tak ada masalah, ok je”


Tapi si teman pula berkata:


“Kalau saya, saya mahu pasangan saya sama-sama satu jemaah dengan saya”


..dan Bunga sedikit tersentak..


Satu persoalan timbul :


“Dalam soal jodoh, isu jemaah pun dijadikan pertimbangan kah?”


=DA’WAH DAN JEMAAH=


Buat mereka-mereka yang dah lama menjalankan usaha-usaha da’wah secara serius dan khusus ni, Bunga amat yakin mereka sudah arif dengan istilah jemaah. Dan buat Bunga yang masih dalam fasa ‘bertatih’ ni, Bunga melihat jemaah itu sebagai satu ikatan..satu wasilah..wasilah untuk berada dalam suasana tarbiyah yg lebih tersusun, sistematik, terancang, secara bersama..[sila betulkan andai tanggapan Bunga salah]


Kali pertama hati Bunga tersentuh dengan da’wah, itu yg Bunga alami. Bunga dipertemukan dengan sahabat sahibah UK yang begitu menjaga perilaku dan akhlaq, mengamalkan Islam dalam kehidupan berkeluarga..segalanya secara beramai-ramai..dalam kumpulan yang besar..dan Bunga rasa terdidik dan diberi bantuan dalam proses tarbiyah itu..bukankah itu yang dipanggil ‘aplikasi jemaah’??


..dan pastinya, bila duduk dalam satu kumpulan atau jemaah yang besar ini, kekuatan akan dapat dibina..kerana apa? Kerana ukhwah yang terbina terikat kuat, adanya yang menyokong saat jatuh..kesalingan itu berfungsi..kelemahan itu dibaiki..


Dalam erti kata lain..ada ‘tangan-tangan’ yang disalut ‘rasa kasih dan cinta’ yang sentiasa memegang kita disaat berkecamuk dengan ujian ataupun fitnah dunia!


"Dan hendaklah ada di antara kalian segolongan umat yang menyeru kepada

kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegab dari yang mungkar;

merekalah orang-orangyang beruntung."


(Ali Imran: 104)


Dan apa matlamat asas dan utamanya?? Membantu kita bergerak mendekati Allah..bergerak ke arah jalan menuju syurga Allah.


Bagi seorang dai’e (dan kitalah dai’e-dai’e itu insyaAllah)..jemaah ini beri kemudahan dalam urgensi kita menjalankan tugasan da’wah. Ya..jemaah itu memudahkan..memudahkan kita dalam rangka ubudiyyah pada Allah..memudahkan proses da’wah dan tarbiyah..memudahkan proses membentuk jiwa-jiwa manusia.


Jadi, untuk istiqomah dalam melaksanakan kebaikan juga akan lebih mudah bukan?


Itu konsep jemaah yang Bunga pegang dan yang Bunga faham.


=JEMAAH DAN PERKAHWINAN??=


Jadi..apa bezanya jemaah-jemaah yang wujud sekarang ni?


Jalan dan strategi! Ya..itu yang beza. Matlamat dan objektif pasti dan perlu la sama kan?


Jadi, perlukah isu ‘sama jemaah’ ini dijadikan pertimbangan dalam membina baitul muslim? Di manakah relevannya?


Setiap individu punya pendirian sendiri. Dan ini pula pendirian Bunga.


=PERKAHWINAN=




Definisi perkahwinan ni, Bunga tak mahu nak hurai panjang, sebab Bunga hanya faham secara teori dan belum lagi di medan ‘pembumiannya’.


Ringkasnya, perkahwinan in ubudiyyah pada Allah. Yang itu sangat jelas.


Sesetengah jamaah menggalakkan perkahwinan dalam jamaah yang sama. Kerana ia memudahkan proses da’wah itu kerana pasangan itu memahami tanggungjawab dan tugasan masing-masing.


Tapi ANDAI kata pasangan itu berlainan jamaah, perkahwinan tak boleh berlangsung kah??


Pastilah BOLEH! Kerana siapa pun Muslim atau Muslimah itu, perkahwinan itu dibenarkan syara’. Dan bila mana syara’ membenarkan, tak kisahlah berbeza jamaah sekalipun, perkahwinan itu andaikata berlaku adalah SAH!


=..TAPI KENAPA??=


Kata teman Bunga ni ..(analogy yang dia beri pada Bunga):


“Cuba bayangkan..suami isteri ni nak balik kampung. Katakanlah daripada Melaka ke Johor. Si suami nak ikut jalan A, si isteri pula jalan B. Padahal destinasi sama. Tak ke GILER namanya?”


Jelas pada mata Bunga..bagaimana ada individu-individu yang begitu ‘memandang’ isu ‘jamaah’ ini sebagai isu ‘pokok’ dalam membina bait Muslim.


Hey..tak boleh la macam tu. Kalau pasangan yang kamu temui itu seorang yang soleh/solehah dan istiqomah dalam da’wah, cuma berbeza jamaah..adakah anda akan terus memilihnya atau mengetepikan dia dengan alas an ‘AHH..TAK SAMA JAMAAH..MANE BOLE..SUSAH NANTI!’


Apa yang susah nya?? Entah..Bunga pun tak tau sebab Bunga tak nampak sebarang kesusahan.


Memang Bunga tak nafikan, kahwin dalam satu jemaah itu akan menambah mudah usaha da’wah..tapi kalau la lain jamaah, bukanlah bermakna ianya akan menyusahkan!


Lain orang, lain pandangan..tapi itulah pandangan Bunga.


=KONKLUSI=


Bak kata murabbi Bunga ‘


'Jamaah bukan segala-galanya, tetapi segala-galanya dapat diraih untuk kemenangan Islam dengan berjamaah, tetapi syarak utamanya mestilah syarak didahulukan dalam sikap, pemikiran, keimanan dan perbuatan kita'


..renung-renungkan..selamat ber’kahwin’! woohaa!


p/s: masa murabbi Bunga ‘share’ pasal kawin jamaah ni dengan Bunga, dia tak kawin lagi. tapi sekarang dah senyum lebar dah..hihi..maklumla,dah ada zaujah di sebelah..tahniah Bunga ucapkan!


PERKONGSIAN: 40 HARI YANG BERMAKNA

=SETELAH SEKIAN LAMA..=


..dan akhirnya kini Bunga kembali menulis untuk blog Bunga. Sepanjang tempoh masa ini, banyak yang Bunga belajar, banyak yang Bunga lalui, banyak perkara yang Bunga perhati..dan tempoh ini Bunga panggil ‘tempoh pertapaan’



=SUNGGUH BERMAKNA=


Dalam banyak-banyak perkara, percutian musim panas Bunga ke MALAYSIA adalah yang paling memberi makna pada Bunga. Dapat bertemu keluarga setelah sekian lama adalah sesuatu yang sanagt ni’mat. Alhamdulillah wa syukrillah..ni’mat pinjaman Allah yang sangat-sangat bernilai pada Bunga.



Sepanjang percutian selama 40 hari itu, banyak perkara yang Bunga sempat buat. Antaranya ialah:


-duduk ‘bertapa’ dengan senior-senior kecintaan di IPBA. Sempat ‘menimba’ ilmu dan tips serta mengisi jiwa Bunga dengan peringatan-peringatan penuh kasih sayang.


-bertemu Ruqayyah, gadis comel yang Bunga kenal di FB. Pertama kali bertemu, jatuh cinta dan kasih pada ruqayyah..berbuka puasa dengannya dan makan durian setelah sekian lama bersama-samanya!


-bertemu sahibah-sahibah baru..kak niza, kak nina, kak khairiah, kak nusaibah, kak azah (yg baru dapat baby!), kak husna, kak Fatimah, err..ada lagi sorang tapi terlupa plak namanya..yang ‘best’ skali, dapat berbuka puasa sama-sama, berbual-bual perlbagai perkara..alhamdulillah! [terima kasih sebab meraikan kepulangan Bunga ke Malaysia, datang beraya ke rumah..semoga Allah redho dengan ukhwah yang terbina!]


-bersua muka dengan kak maidah..kakak yang sangat ‘sweet’ dan sempoi! Sempat ‘shoping’ raya bersama dan berbual segala benda! Seronok!! [..dan juga, kami sempat berkongsi pelbagai ‘rahsia jiwa’..hihi]


-bertemu kawan-kawan sekolah rendah yang pelbagai ragam! Perubahan yg positif..dan Bunga semakin kasih pada mereka..


-menghadiri perkahwinan kakak kecintaan Bunga, kak nabilah dan zaujnya ustaz husni Mubarak. Kakak saya sangat cantik dan ceria wajahnya..dan Bunga tumpang gembira (dan juga cemburu..hihi..).


-Singgah ke rumah teman kesayangan Bunga, nadiah yang melangsungkan pernikahan. Walaupun tak sempat nak tengok akad nikahnya, tapi wajahnya yang jelas nampak berdebar pasti tersenyum lega bila selesai akad nikah (kan nad??hehe..)


-pergi beraya ke Johor. Pertama kali bersua dengan keluarga bakal kakak ipar..dan hidangan makanan yang mereka sediakan memang lazat! Terima kasih kak yuhana!


-pergi ke UMP Gambang untuk menghantar adik. Dan Allah izin, Bunga dan keluarga pergi beraya ke rumah jiran lama yang Bunga dah tak jumpa selama 14 tahun! Subhanallah!!sangat-sangat menggembirakan hati!


=..UJIAN PASTI ADA..=


Dalam kegembiraan itu, tercalit juga kedukaan...yang sampai hari ini masih terasa dan terkesan. Benarlah.. manusia merancang tetapi kita tidak beriman dengan perancangan..kerana sehebat-hebat Perancang adalah Allah..


Peristiwa yang berlaku memang diluar jangkaan. Bunga rasa tak perlulah Bunga ceritakan, mungkin juga nanti ada pihak yang terasa aib. Apapun, Bunga mohon doa kalian yang membaca..doakan Bunga semoga dipermudahkan dalam setiap urusan..


Sungguh, ujian itu menguatkan..ujian itu medan melipat gandakan kesabaran.


=SYUKRAN ALAIKUM=


Terima kasih pada kalian yang dah mencampak benih-benih kegembiraan pada Bunga..Terima kasih pada mak yang dah bersusah payah memenuhi segala hajat Bunga (terutama bab makanan..huhu..terharunya..) terima kasih pada ayah yang begitu sabar membawa Bunga ke sana ke mari..Terima kasih pada sahibah-sahibah yang ramah menghulur tangan untuk membina ukhwah..terima kasih pada kawan-kawan yang berkongsi pelbagai manfaat dengan Bunga..


Dan Bunga pasti akan merindui kalian..seperti saat ini..


p/s: tak sabar nak balik lagi! ya Allah, izinkanlah aku bertemu dengan mereka-mereka ini..tambahkanlah cinta-cinta antara kami agar cinta-cinta kami bersatu demi mencintaiMu..