4/08/2010

PERKONGSIAN: JAULAH KE CONSTANTINOPLE 2

..sambungan daripada entry lepas..


=HARI KETIGA=


*Hagia Sofya*


Kali ini, Bunga bersama-sama Kak Zu, Cik Yam dan Cik Salimah pergi melawat Haigia Sofya (sebutannya Ayyasofia).




Hagia Sofya ni sebenarnya sebuah gereja, tapi kini dah jadi tempat lawatan.




Berdasarkan penerangan Cik Yam pada Bunga, sebaik sahaja Sultan Muhammad Fateh berjaya menakluk Constantinople, beliau masuk ke dalam ‘church’ ni dan solat di sini. Ia menjadi symbol Islam dah berjaya bertapak masuk dalam suatu tempat yang dulunye dikuasai Kristian.




Lagi satu, Hagia Sofya ni terkenal sejak dahulu lagi sebab kubahnya adalah kubah pertama yang dihasilkan! . Kalian akan nampak, betapa umat Islam pada masa tu, melihat potensi Sinan dalam bidang senibina. Tanpa kira perbezaan agama, Sinan diberi didikan sebaiknya..dan akhirnya menjadi salah seoramg pakar senibina! Masjid Fateh pun, Sinan lah yang bina! Bukan tu sahaja, malah kebanyakan binaan sejarah Turki adalah hasil ciptaan Sinan! Hebat kan??



Besar Hagia Sofya ni! Sebaik je masuk, Bunga agak tersentak juga sebab terus nampak tulisan ‘Allah’, ‘Muhammad’, ‘Abu Bakar As- Siddiq’, ‘Umar Al-Farouq’, ‘Usman Affan’, ‘Ali’, ‘Hussin’, dan ‘Hassan’. Pelik juga mula-mula, macam mana dalam gereja ada termatri kalimah Allah, Rasullah, dan khulafa’ ar-Rasyidin. Lagi pelik, apa kaitan dan kepentingan ‘cucu-cucu Rasullah (Hussin dan Hassan) sampai nama mereka tertulis bersama yang lain.mm..



Rupa-rupanya, semasa Islam dah masuk ke Constantinople, kalimah-kalimah itu ditulis tanda kemenangan Islam dan keagungan Islam. Tapi, Muhammad Fateh tak pernah memaksa orang-orang Kristian untuk peluk Islam! Mereka bebas untuk amalkan agama mereka..lihat, betapa Islam itu lembut dan penuh hikmah...Manakala, perihal Hassan dan Hussin tu, menunjukkan ‘stand’ orang Islam disana pada waktu itu. Kalau kalian masih ingat, ada pergolakan di mana selepas kematian Saidina Usman, ada separuh yang mengiktiraf Saidina Ali sebagai Khalifah dan sebahagian lagi mengiktiraf Muawiyah (..dan bermulanya ‘syiah’..). Kerajaan Muhammad Fateh pula mengiktiraf Saidina Ali dan keturunannya (Hussin dan Hassan) sebagai pemimpin selepas itu. Itu sebabnya..(ini pun diterangkan oleh Kak Zu dan CIk Yam..Bunga??Ohh..nampak sangat malas nak buat ‘background reading’!aiisshh..teruk betul..)





Tapi, banyak pula kerja-kerja ‘renovation’, tu yang ganggu gugat ziarah kami. Allah izin, hari ini ramai orang pula. Agak berpusu-pusu juga...





..dan kamu tahu ape yang kami lihat dalam tu??Mihrab!




..dan ada tercatat firman Allah..




“..setiap kali Zakaria masuk menemuinya di mihrab (kamar khusus ibadah)..”

[Ali-Imran:37]


Hah..Al-Quran dah jelas catat kisah Maryam dan Nabi Isa dalam Quran. Pada Bunga, jelas sungguh kesempurnaan Al-Quran. Lengkap dan ‘detail’! Allah ‘explain’ dah peristiwa ni, yang mana orang Kristian punya fahaman berbeza.. dan pada mereka-mereka yang berakal dan berfikir, mereka akan nampak Islam itu agama yang satu..dan yang terbaik!






Masa dok tegak tengok mihrab tu, ada sepasang ‘couple’ mat saleh ni dok diri sebelah kami. Hihi..memandang ‘soulmate’ Bunga a.k.a Cik Yam ni suka berkongsi dengan semua orang, dia pun terus menoleh pada ‘couple’ ni dan terus bercerita! ‘Excited’ mat saleh tu bila tahu makna ayat Quran tu dan cerita disebaliknya. Walaupun ringkas, nampaknya macam berkesan! Muka mereka nampak ‘impress’! Comel kan??Hehe..tu la ‘soulmate’ Bunga! Tak pernah lokek nak berkongsi..Semakin bertambah kecintaan Bunga pada Cik Yam!



Hihi..dah masuk dalam ni, mula la sesi ‘posing’ kiri kanan la kami..dan ini hasilnya.







*Masjid dan Makam Ayyub Al-Ansoori*





Siapa tahu siapakah Ayyub Al-Ansoori?? Hah..tak mengapa, biar Bunga bagitahu (dah ni blog Bunga, mestilah Bunga yang kena cerita lebih kan? Hihi..) Mengikut perkongsian Cik Salimah (teman kesayangan Bunga), Ayyub Al-Ansoori ni berasal daripada Madinah. Beliau salah seorang daripada kaum Ansar (dan itu sebabnya di hujung nama itu ada al-Ansoori). Ayyub Al-Ansoori ni hebat! Sebab Rasullah pilih rumah beliau untuk dijadikan tempat penginapan semasa peristiwa hijrah! Hidupnya bergelumang dengan jihad!Ayyob al-Ansoori juga merupakan salah seorang yang cuba untuk menakluk Constantinople sejak kerajaan Bani Umaiyah lagi (insyaAllah, itu apa yang Bunga ingat berdasarkan perkongsian cik Salimah). Sangat berani dan bersemangat! (untuk mengetahui dengan lebih lanjut, boleh rujuk kitab-kitab seerah ye kawan-kawan..jangan MALAS!)


Dalam masjid Ayyub tu, kami sempat solat di sana dan berdoa..jujurnya, Bunga rasa tenang dan tenteram je..susahla nak gambarkan perasaan..tapi memang rasa lain..






..ada juga sebatang pokok yang bersejarah tau! Mengikut kata seorang warga Turki yang kami jumpa kat masjid tu, Ayyub al-Ansoori pernah berehat di situ..dan sebagai penghormatan, Muhammad al-Fateh tanam pokok tu. Kiranya, pokok ni dah beratus tahun la usianya! Woohaaa!!!





Unik la masjid tu, lagi-lagi bahagian tangganya. Berpusing-pusing, kalau tak kena cara, boleh jatuh tergolek..hihi...




..dan kami juga sempat la membeli sedikit cenderamata kat ‘area’ tu..agak mahal tapi puas hati!



*Masjid Sultan Sulaiman*


Huhu..sedih sebenarnya,sebab kami tak dapat nak masuk dalam masjid ni kerana kerja-kerja ubah suai sedang dibuat. Masjid sempena pemerintahan Sultan Sulaiman, salah seorang sultan di zaman Kerajaan Turki Uthmaniyah. Kalau dah siap, sangat la cantik! Sebab Bunga pernah tengok dalam gambar betapa cantiknya masjid Sulaiman ni! Banyak benar kubahnya!


Oleh kerana tak dapat masuk ke dalam, kami hanya ziarah sekejap dan solat di satu bahagian solat yang disediakan. Tapi ok la tu, sekurang-kurangnya, kami dah jejak kaki..ngee..



=KONKLUSI KALI INI=


Hari ketiga ini, banyak tempat sejarah yang kami lawati, dan banyak memberi kesedaran dan pengetahuan pada Bunga dan kawan-kawan. Melihat ini semua, Bunga semakin kagum dan merasai kebesaran kuasa Allah..dan pastinya, Bunga bertambah bersemangat! Kenapa bersemangat?? Sebab Bunga nak sejarah hebat Islam ini berulang lagi. Biar Islam terus gemilang, seperti suatu ketika dulu, yang mana kegemilangannya tercatat gah dalam sejarah! InsyaAllah!


Kitalah yang harus mendayung ke arah itu, siapa lagi!!??!



0 comments: