2/28/2010

ISLAM..APA YA?? [Bhg 2]

Aha..macam mana kini? Sudah faham ta’rif Islam yang dua tu? [semoga pemahaman itu diterjemah dengan amal ye!]

Kali ini Bunga nak sambung lagi 2 ta’rif. ‘Simple’ je..Bunga harap kalian dapat manfaat!


=Ta’rif Islam=


3. Islam= satu sistem yang sempurna, lengkap dan menyeluruh. Ia termasuk sistem politik, sosial, ekonomi, dan akhlak.


Bunga berkata: Kalau kita laksanakan separuh je daripada hukum Islam dan yang lain kita abaikan, tu maknanya kita dah menyeleweng daripada Islam!!


“Apakah patut kamu beriman kepada sebahagian Al-Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian daripadamu melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada siksa yang amat berat. Allah tidak lengah daripada apa yang kamu kerjakan”

[Al-Baqarah: 85]


Hah..mana boleh beriman separuh-separuh je! Kena sepenuhnya! Setiap apa kita buat, tak ada satu pun yang tak termasuk dalam Islam. Semua Allah dah tetapkan. Kita cuma buat sahaja. Kenapa?? Sebab itu yang terbaik!



Contoh 1: Perasaan cinta laki dan perempuan..ada Allah larang?? Tak! Siap Allah susun cara ter’best’ lagi tu= KAHWIN!! Dahla syok, siap dapat pahala beribadah lagi! Hoho..tak mau ke??


Contoh 2: Dalam ‘bisnes’, Allah kata berniaga secara jujur, jangan ambil riba’. Siapa kata tak untung?? Eh2..tengok ‘bisnes’ Rasullah, semakin hebat dan besar! Dapat untung, tak bebankan pembeli, dihormati kerana sikap jujur, dapat pahala lagi tu! Nampak tak??


Contoh 3: Dalam sukan pun, ada caranya. Pakaian kena menutup aurat. Akhlak waktu main sukan kena jaga. Mata penonton pun tak sakit! [tetiba teringat kaki-kaki seksi pemain bola sepak..ohh..tidak mahu ingat..] Hah! Dapat pahala riadah, badan sihat..semakin kacak dan cantik lah kalian! Susah kah??


Inilah yang dimaksudkan ‘ISLAM IS THE WAY OF LIFE’! Apa je kita buat, kalau ikut garis panduan Islam, DAPAT PAHALA! Kalian tak mahu ke??Aiisshh..rugi woo..dunia terasa nikmat, akhirat insyaAllah dijamin selamat!


4.Islam= kumpulan peraturan yang diturunkan Allah kepada RasulNya. Meliputi peraturan berbentuk akhlak, ibadah, muamalah, dan sejarah yang terkandung di dalam Quran dan Sunnah RasulNya. Allah perintahkan Rasullah sampaikan kepada manusia..iaitu KITA!


Bunga berkata: Mula-mula Bunga keliru beza antara ta’rif 3 dan 4 ni. Tapi lepas bertanya pada yang lagi faqih, Bunga simpulkan yang:


Apa yang Allah sampaikan pada Rasullah, kita kena buat! Itu peraturan Allah!


“Wahai Rasul, sampaikanlah apa-apa yang diturunkan kepada kamu dari Rabb (Tuhan) kamu. Dan jika kamu tidak mengerjakannya maka tidaklah kamu menyampaikan RisalahNya. Allah memelihara kamu daripada manusia sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang kafir”

(Al-Ma’idah: 67)


Aha..apa risalah yang dimaksudkan?? Itulah Quran dan Sunnah! Apa yang ada dalam risalah tu??

Peraturan-peraturan yang meliputi pengertian Islam!


Maksudnya..kena taat Rasul dalam usaha mentaati Allah! Hah..jelas kah??


“Dan taatilah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada RasulNya”

(Al-Maidah: 92)


Kalau nak dapat pimpinan Allah, kenalah ikut apa yang Allah mahu. Apa yang Allah mahu?? Hah..kena ‘refer’ Quran lah, yang Allah beri pada Nabi Muhammad untuk disampaikan pada kita!


“Dan jika kamu taat kepadanya (iaitu Rasullah), nescaya kamu mendapat petunjuk”

(An-Nur: 54)


Aisyah r.a bila ditanya tentang kehidupan Rasullah, beliau jawab:

‘Kehidupan Rasullah adalah kehidupan Quran’


Jadi, tunggu apa lagi..cari buku pasal SUNNAH RASULLAH..dan ikut SUNNAH!! [..Bunga rasa kena beli banyak cermin la pasni..huhu..]



=SAAT INI..=

Hah.. dah 4 ta’rifan dikongsi..macam mana kesannya pada kalian? Apa??tak ada kesan??Aiiyyookk..tak mengapa..baca dan baca..faham dan fahamkan..insyaAllah..kalau kalian mahu cari redha Allah dengan usaha ikut cara yang Allah mahu, Allah mesti tolong! (boleh rujuk surah al-Ankabut:69).


Chaiyokkk!!!!! Aja aja fighting!!! Ganbate!!! [rusak bahasa!!ohhh..]

0 comments: